מבזקיםפוליטי / מדיני

התנועה למשילות לשופטי העליון: הימנעו מהשתתפות בבחירת הנשיא

התנועה למשילות ודמוקרטיה שלחה היום (8.10.2024) מכתב התראה לשופטי בית המשפט העליון נעם סולברג ודפנה ברק-ארז, בדרישה כי ימנעו מלהשתתף בהצבעה על בחירת נשיא בית המשפט העליון הבא. המכתב מהווה התראה לפני הגשת עתירה לבג"ץ בנושא.

לטענת התנועה, מאחר שההצבעה הקרובה תכריע גם בשאלת המשך קיומה של שיטת הסניוריטי, השופטים סולברג וברק-ארז מצויים בניגוד עניינים מובהק. זאת משום שהם יהנו אישית משימור השיטה בעתיד, אם וכאשר יגיע תורם לכהן כנשיאי בית המשפט העליון.

התנועה מזכירה כי על חברי הוועדה לבחירת שופטים חל נוהל מיוחד למניעת ניגוד עניינים, הקובע כי "בכל מקרה שיש לחבר ועדה עניין אישי אסור לו להשתתף בפעולה של הוועדה או בקבלת החלטה על ידה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התנועה טוענת כי השתתפות השופטים בהצבעה עלולה לערער עוד את אמון הציבור בשופטים ובטוהר הליך הבחירה. התנועה קוראת ליועצת המשפטית של הוועדה לחוות את דעתה בנושא ולהורות לשופטים להימנע מהשתתפות בדיון ובהצבעה.

במכתבה, מדגישה התנועה כי זוהי התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, וכי אם לא תתקבל תשובה מספקת, היא תשקול להגיש עתירה לבג"ץ בנושא. התנועה מציינת כי היא פונה לשופטים מבעוד מועד, עוד בטרם נקבע מועד לדיון בוועדה, כדי לאפשר זמן מספק לדון בסוגיה. הפניה בשם התנועה למשילות ודמוקרטיה נעשה ע"י עורכי הדין יצחק בם ויסכה בינה.

עו"ד יסכה בינה מציינת כי: "האנומליה בחברותם של שופטי העליון במינוי שופטיו, משניו ונשיאיו, מאתגרת שוב ושוב מושכלות יסוד אשר לטוהר מידות, ניקיון כפיים ומניעת ניגודי עניינים של השופטים עצמם. בנידון דידן, אין, ולא יכול להיות חולק כי על השופטים למנוע עצמם מההצבעה אשר לה השלכה ישירה עליהם עצמם, ובזה מבחנם.

עו"ד יצחק בם מסר כי: "מן הראוי ששופטי בית המשפט העליון יפעלו לפי אותם כללים שהם אוכפים על אחרים. שוויון בפני החוק ותחולת הכללים על מי שקובעים אותם הנם מיסודות השיטה שלנו".

בג''צ
ארכיון צילום: שלום כלפון

Back to top button