מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת חוק המבקשת לשנות את הזכאות לפיצויים בשל טיסות שבוטלו

ועדת הכלכלה החלה לדון בהצעת חוק ממשלתית (הוראת שעה) המבקשת לערוך שינוי בזכאות הטסים לפיצויים בשל טיסות שבוטלו בעקבות המלחמה. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן: "נשקול לשנות את החוק בהוראת שעה לתקופת המלחמה, אם השינוי יסייע להחזרת חברות התעופה הזרות לארץ".

עו״ד רננה שחר, יועמ"ש רשות התעופה האזרחית, הסבירה ואמרה כי החוק כיום מתייחס לשגרה ולא לימי מלחמה, וקובע שלוש הטבות למי שטיסתו בוטלה. הצעת החוק המונחת על שולחן ועדת הכלכלה מבקשת לערוך בין היתר, שינוי בזכאות הנוסעים להטבה במקרי חירום. לדוגמה, הוראת השעה תאפשר הגבלת הזכאות להלנה של הנוסעים בבתי מלון לשני לילות בלבד וכן מוצע לקצר את תקופת ההודעה מראש על ביטול טיסה מ14 ימים לשלושה ימים לכל הפחות.

ישי דון יחיא מנהל אגף קתב״ל ברשות התעופה האזרחית הוסיף ואמר כי חברות התעופה מבטלות טיסה יותר מ-14 ימים מראש כדי להימנע מתשלום פיצויים. עו"ד איתי עצמון יועמ"ש ועדת הכלכלה אמר כי החוק שחוקק בכנסת בשנת 2012 הוא חוק צרכני מהמעלה הראשונה שנועד להקנות הטבות לנוסעים, אחרי שנים רבות בהם נתקלו בשוקת שבורה בכל הנוגע לביטולי טיסות. לדבריו, גם בתקופה של חירום יש לשקול בכובד ראש את הפסקת ההטבות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה ח"כ ביטן ביקש מהיועץ המשפטי של הוועדה לגבש תיקון לחוק לתקופת המלחמה שיקל על חברות התעופה הזרות לחזור לטוס לישראל בצורה סדירה, תוך מתן מענה גם לנוסעים שסובלים מביטולי הטיסות. לדברי ביטן, אם התיקון לחוק יעשה בצורה מאוזנת ומדודה הוא יתרום לחזרת החברות הזרות לארץ, יגביר את התחרות ויוזיל משמעותית את מחירי הטיסות.

שלומי זפרני, במנכ״ל מסחר באל על: ״אנחנו מפעילים במשך שנה חברת תעופה במצב חירום. במתקפה מאיראן החזרנו שני מטוסים לתאילנד ונאלצנו לספק לינה לכל הנוסעים״.

אורי סירקיס, מנכ״ל ישראייר: ״הטייסים בחברת התעופה הם טייסים שעושים מילואים וכש-50% מהטייסים במילואים נאלצנו לבטל טיסות ולשלם פיצויים לנוסעים״ עוד אמר כי הבעיה הכי גדולה של חברות התעופה היא הצוותים של החברות הזרות שמסרבים ללון בישראל, וכי ברגע שהם ישנים בלרנקה כל לוח הטיסות משתבש.

״בנוסף, כשיש תקלה במצב שגרתי, קל יותר להביא חלפים. כיום קשה לחלק החסר להגיע לארץ וכתוצאה מכך המטוס מושבת זמן ארוך יותר מאשר בעתות שגרה״. דברי סירקיס, חברות התעופה שמגיעות לישראל נאלצות לטוס במסלול ארוך יותר ויקר יותר לישראל ולכן צריך להקטין את הסיכון שהמגזר העסקי לוקח.

לדברי עו״ד שירלי קציר המייצגת חברות תעופה זרות, ״האינטרס שלנו הוא להחזיר את החברות הזרות לארץ וזה יתאפשר רק אם תהיה להן יציבות סטטוטורית. התיקון של החוק יסייע לכך״.

עו"ד נועה זלצמן, לובי 99 אמרה: "רוצים לתקן פה חוק צרכני שנועד להגן על הלקוח. יש הרבה מאוד צרכנים שבוטלו להם טיסות וכשהם מבקשים לקבל החזר כספי אין עם מי לדבר והם נאלצים לפנות לבתי משפט. בפייסבוק יש קבוצות עם עשרות אלפי לקוחות של חברות שנתקעו במצב הזה ולכן חשוב לקשור בין הדברים ולתת הקלות רק לחברות שכבר נתנו שירות ללקוחות ושסגרו את הפניות אליהן".

מרשות הסתדרות לצרכנות נמסר בישיבה כי אין נתונים על הפיצויים שהחברות פיצו את הלקוחות שטיסותיהם עוכבו. ״אנחנו לא יודעים אם המצב כצעקתה. אנחנו מדברים פה על פיצוי אבל חברות התעופה לא נותנות את ההשבה הבסיסית על הכרטיס שבוטל״, אמר עו״ד ירון לוינסון. יו״ר הוועדה ח״כ ביטן אמר כי הוא ישקול תיקון בחוק הקיים אם הוא יתרום לחזרת חברות התעופה הזרות לארץ.

ועדת הכלכלה - דיון - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button