חדשות הארץמבזקים

אורח נדיר: צב הים הגדול בעולם הגיע פצוע לחופי ישראל

אורח נדיר עלה על החוף – צבי ים גלדי נמצא הבוקר (רביעי) על חוף גן לאומי תל דור, לאחר שנקטעה גפו השמאלית הקדמית, וגפו הימנית הקדמית הסתבכה בחוט דיג. קרול כרמי, תושבת נחשולים ומתנדבת ברשות הטבע והגנים, אשר מצאה את הצב מספרת: "יצאתי כפי שאני עושה על יום להליכה על החוף, ולפתע ראיתי צב גדול מאוד על האבנים במים הרדודים, שנראה במוצקה גדולה. ראיתי שהוא נראה לא טוב ושהגפה הקדמית שלו הסתבכה בחוט דיג, כמתנדבת ברשות הטבע והגנים המסייעת במרכז ההצלה לצבי ים כ"שמרצבית", ידעתי שחשוב להשיג לו עזרה כמה שיותר מהר מבלי לגעת בו. קראתי לעובדי הרשות של חוף תל דור והם קראו לצוות מרכז ההצלה לצבי ים במכמורת. נשארתי עם הצב והצוות עד שהעלו אותו על העגלה ולקחו אותו להמשך טיפול. זה היה מאוד מרגש וייחודי להיתקל בצב כזה"

הצב, שמשקלו מוערך בכ-300 ק"ג ואורכו כ-2 מטרים, הגיע למרכז ההצלה לצבי ים במכמורת של רשות הטבע והגנים, שם יקבל את הטיפול הנדרש לו. "לפני שנוכל להסיר את חוט הדיג מהגפה הקדמית של הצב, הוא יקבל אנטיביוטיקה" מסביר רותם שדה, מנהל מרחב ימי ופקח באזור הצפון ברשות הטבע והגנים. "ברגע שישחררו את חוט הדיג, ישתחררו מהגפה רעלים לדם, לכן חשוב מאוד לא להסיר לפני קבלת אנטיביוטיקה. פעמים רבות, אזרחים טובי לב מנסים להסיר חוטי דיג מצב ים במטרה לעזור להם, אבל למעשה זה מאוד מסוכן. זה מזל גדול שקרול המתנדבת שמצאה את הצב ידעה בדיוק מה לעשות. חשוב מאוד במידה ואתם נתקלים בצב ים במצוקה לא לנסות לעזור בעצמכם אלא להתקשר למוקד רשות הטבע והגנים במספר 3639* ולתת לאנשי המקצוע לטפל".

בהגיעו למרכז ההצלה, ראו המטפלים כי הצב סובל מפגיעת ראש ממנה ניכר כי החל להתאושש וכי הגפה הקטועה נמצאת בתהליכי החלמה גם היא. יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים מסביר: "זהו אירוע די נדיר ומאוד מרגש לראות צב ים גלדי בחופינו, לנו במרכז יש את כל התנאים והציוד הנדרש כדי לעזור לו. אנחנו נותנים לצבים טיפול תומך, אך את רוב עבודת השיקום הם עושים בעצמם, אלו יצורים מאוד עמידים שיודעים להשתקם. "נטפל בצב במטרה להשיבו לטבע בהקדם, מאחר ומדובר בזוחל ימי ענק שחי במים עמוקים והיכולת שלו להתרפא טובה יותר בטבע מאשר בשבי." הצב קיבל את השם דור – אותו בחרה כמקובל קורל אשר מצאה אותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפעם האחרונה בה מרכז ההצלה לצבי ים נתקלו במין זה בחופינו, הייתה בשנת 2022 לאחר שנמצא פרט מת על החוף שהסתבך גם הוא בציוד דיג. הצב, אשר אזור המחייה שלו הוא באוקיינוס האטלנטי נצפה בישראל כ-35 פעמים בלבד ב-70 שנות תיעוד, כאשר ברוב הפעמים שנצפו צבים גילדיים בישראל היה זה כשהם נשטפו לחוף מתים. הצב הגילדי הוא הזוחל הימי הגדול ביותר בעולם, והוא היחידי בעולם שאין לו שריון. הצבים הגילדיים ניזונים ממדוזות וזו גם הסכנה הגדולה המאיימת על קיומו – הצבים הגילדיים מבלבלים בין מדוזות לבין שקיות הניילון הרבות שמגיעות לים, ובעקבות זאת נחנקים למוות.

רשות הטבע והגנים מזכירה כי במידה ונתקלתם בצב ים במצוקה, יש לשמור עליו, לא לגעת בו ולהתקשר מיד למוקד רשות הטבע והגנים במספר 3639*. במידה ואתם נמצאים בתחום גן לאומי, יש לנסות לבקש את עזרת צוות עובדי רשות הטבע והגנים.

צב ים - מתנדבי רשות הטבע והגנים
צילום: רשות הטבע והגנים
צב ים - מתנדבי רשות הטבע והגנים
צילום: רשות הטבע והגנים

Back to top button