מבזקיםפוליטי / מדיני

בריטניה מטילה סנקציות על מאחזים ועל ארגונים שתומכים במתנחלים

ממשלת בריטניה מטילה היום (שלישי) סנקציות חדשות על מאחזים בלתי חוקיים ועל ארגונים שתומכים במתנחלים ישראלים בגדה המערבית. הסנקציות מוטלות על שלושה מאחזים ביהודה ושומרון ועל ארבעה ארגונים ש"תמכו או נתנו חסות לפעולות אלימות נגד קהילות בגדה המערבית", ומקפיאות את נכסיהם בבריטניה.

לדברי שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, הסנקציות הן תגובה "להמשך האלימות הבלתי מבוקרת של מתנחלים קיצוניים בגדה המערבית הכבושה." בהודעה שהופצה על ידי שגרירות בריטניה בישראל, נאמר: "הצעדים שהוכרזו היום (שלישי) מוטלים על שלושה מאחזים של מתנחלים וארבעה ארגונים שתמכו, הסיתו וקידמו אלימות נגד קהילות פלסטיניות בגדה המערבית."

בהודעה צוין: "אלימות מתנחלים לרוב מבקשת לגרום בכוח לפלסטינים לעזוב את בתיהם, ולתפוס את אדמותיהם על מנת לבנות עליהן את המאחזים, שהם בלתי חוקיים הן על פי החוק הבינלאומי והן על פי החוק הישראלי. הצעדים הללו באים בעקבות עלייה חסרת תקדים באלימות מתנחלים בגדה המערבית בשנה החולפת, שבה תיעד האו"ם יותר מ-1,400 מתקפות של מתנחלים נגד קהילות פלסטיניות מאז אוקטובר 2023."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נאמר: "חודש אוקטובר הוא המועד של תחילת מסיק הזיתים בגדה המערבית, שזה מועד חשוב לפלסטינים הן מבחינה תרבותית והן מבחינה כלכלית. באופן מסורתי ניתן לראות במהלכו שיאים של אלימות כשקבוצות מתנחלים פועלות באופן מאורגן לשבש את המסיק ולתקוף פלסטינים. הצעדים שננקטים היום הם חלק ממאמץ נרחב יותר של בריטניה לתמוך בייצוב הגדה המערבית, דבר שהוא חיוני לשלום ולביטחון של הפלסטינים ושל הישראלים כאחד."

חבילת הסנקציות שהוכרזה היום, היא השלישית שמכוונת לגורמים שמעורבים באלימות מתנחלים בגדה המערבית. החבילה הראשונה הוכרזה ב-12 בפברואר והשנייה ב-3 במאי.

שר החוץ דיוויד לאמי אמר: "כשביקרתי בגדה המערבית השנה, באחד הביקורים הראשונים שלי כשר החוץ, נפגשתי עם פלסטינים שקהילותיהם סבלו מאלימות מחרידה מידי מתנחלים ישראלים. חוסר הפעולה של ממשלת ישראל גרם לאווירה מתירנית, שבמסגרתה אלימות מתנחלים קיבלה רשות להתפשט ללא כל בקרה."

"באופן מזעזע", מוסיף השר לאמי, "מתנחלים אף סימנו להם כמטרות בתי ספר ומשפחות עם ילדים צעירים. הצעדים שננקטים היום יסייעו בהטחת אחריות על אלו שתמכו ויזמו הפרות מתועבות כאלה של זכויות אדם. ממשלת ישראל חייבת לפעול נגד אלימות מתנחלים ולעצור את ההכשרה של המאחזים. כל עוד הקיצונים האלימים אינם נושאים באחריות, ממשלת בריטניה והקהילה הבינלאומית יוסיפו לפעול".

המאחזים שמוטלות עליהם סנקציות היום הם: חוות עמק תרצה, חוות מיתרים וחוות שובי ארץ. לדברי השר לאמי, "המאחזים הללו היו מעורבים בתיווך, הסתה, קידום או העניקו תמיכה לפעילות שמגיעה לכדי הפרה חמורה של זכות הפלסטינים לא להיות נתונים ליחס אכזרי, בלתי אנושי או משפיל או לענישה." הארגונים שעליהם מוטלות סנקציות הם: ישיבת עוד יוסף חי, השומר יו"ש, תורת לחימה ו-אמנה.

השר ישראל כ"ץ - שר החוץ של בריטניה דייויד לאמי
צילום: שלומי אמסלם לע"מ

Back to top button