האוצר תוקף: "רגב מבזבזת תקציבי תחבורה"
אגף התקציבים מבקר: הנחות התחבורה הציבורית פוגעות בשירות
אגף התקציבים במשרד האוצר מותח ביקורת חריפה על מדיניות ההנחות הנרחבות בתעריפי התחבורה הציבורית. רפרנטית התחבורה הציבורית באגף, שחר בר, הצהירה בכנס "תחבורה היום ומחר" כי תקציב התחבורה מנותב כיום למקומות הלא נכונים, תוך מתן הנחות מופרזות על חשבון שיפור השירות.
לפי הנתונים שהוצגו, תקציב הסובסידיה לתחבורה ציבורית זינק ב-400% מאז 2010, בעוד מספר הנוסעים עלה ב-24% בלבד. ההכנסה הממוצעת מנוסע צנחה מ-8 שקלים ב-2004 ל-2.70 שקלים כיום במחירי 2023, ירידה של 300% בהכנסות.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הביקורת מגיעה על רקע העלאת מחירי הנסיעה הצפויה ב-1 בינואר, כשמחיר נסיעה בודדת יתייקר ב-2 שקלים – עלייה של 33% בעלות נסיעה עירונית. במקביל, תיכנס לתוקף הפעימה השנייה ברפורמת הסבסוד, שתוריד את גיל הזכאות לנסיעות חינם ל-67 ותעניק הנחה של 50% לתושבי שכונות בדירוג סוציו-אקונומי נמוך.
בר מצביעה גם על בעיית הקצאת המשאבים בין קווים עירוניים לבין-עירוניים: למרות ש-80% מהנוסעים משתמשים בקווים העירוניים, התקציב מתחלק שווה בשווה בין השירותים. כתוצאה מכך, תדירות האוטובוסים בערים הישראליות נמוכה משמעותית בהשוואה לערים מערביות – כשלוש נסיעות בשעה בתל אביב לעומת 8-10 בערים כמו ברצלונה ולונדון.
לדברי בר, האתגרים הכלכליים בעקבות המלחמה צפויים להקשות עוד יותר על תקצוב התחבורה הציבורית, מה שידרוש התייעלות וחשיבה מחדש על מדיניות הסובסידיות.