צרכנות

התפקיד של מודיעין עסקי בענף ההייטק

קרדיט תמונה FREEPIK

מודיעין עסקי הוא תחום שייעודו להעניק להנהלת הארגון מידע איכותי בזמן אמת אודות מתחרים קיימים ופוטנציאליים ואודות השווקים בהם פועל הארגון. ככל שהשווקים בהם פועל הארגון מאופיינים בקצב שינוי מהיר יותר, כך הצורך במודיעין עסקי בזמן אמת עולה ומתגבר.

ענף ההייטק בכלל, והישראלי בפרט, הוא דוגמה לתחום בו קצב השינויים הטכנולוגיים מהיר ביותר. ניתן לראות בשנים האחרונות חברות שקמו ותוך זמן קצר הפכו למובילות שוק ומקבלות הערכות שווי של מיליארדי דולרים. ומנגד, חברות ענק שהובילו בבטחה את השוק שלהן במשך עשרות שנים, נפגעות באופן משמעותי בעקבות שינוי טכנולוגי דיסרפטיבי שהן איחרו לזהות.

"עוגן", היא אחת מחברות המודיעין העסקי המובילות בישראל. החברה מתמחה באיסוף וניתוח מודיעין תחרותי, המתמקד באסטרטגיות, שירותים, מוצרים ותהליכי עבודה של מתחרים וכך ומסייעת לארגונים להבין טוב יותר את הסביבה התחרותית בה הם פועלים. מידע זה משמש כבסיס קריטי לקבלת החלטות עסקיות מושכלות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מידע נוסף באתר החברה >> ogen-inv.co.il

 

במאמר זה נבחן כיצד חברת "עוגן" מסייעת לחברות הייטק באמצעות שירותי המודיעין העסקי שלה, ונתאר את התפקיד הייחודי של מודיעין עסקי בענף הדינמי והתחרותי של ההייטק.

תרומה ייחודית לחדשנות הארגון

המודיעין העסקי בענף ההייטק יכול לסייע לארגון:

  • לזהות טכנולוגיות חדשות ופורצות דרך בשוק בו פועלת החברה, עוד בטרם פריצת הדרך נודעה בציבור.
  • לחשוף מגמות עתידיות בתחומים משלימים או אחרים – לעתים דווקא התפתחות טכנולוגית בתחום שונה מזה שבה עוסקת החברה, מתגלה כבעל השפעה מכרעת על השוק בו היא פועלת.
  • לזהות באופן מוקדם חברות שנמצאות בתהליך כניסה לשוק בו החברה פועלת. ישנן דוגמאות רבות לכך שחברת ענק נכנסת "בהפתעה" לתחום חדש ומשתלטת עליו עד מהרה. מודיעין עסקי איכותי יכול להתריע על כך ולהניע את הנהלת החברה לייצר חסמים תחרותיים, שיקשו על המתחרה החדש, או לחילופין להראות עוצמה בדרך שתעודד את השחקן החדש לחפש פתרון של מיזוג או רכישה.
  • לאתר יזמים וסטארט-אפים מובילים בתחום רלבנטי לחברה. ידוע שבענף ההייטק ההון האנושי הוא הפקטור המשמעותי ביותר, כמעט היחיד שעושה את ההבדל בין הצלחה עסקית לכישלון. מכאן נובע שמודיעין עסקי שעובד באופן חכם ויעיל יכול לאתר דמויות מפתח שעשויות להצעיד את הארגון קדימה, או חברות הזנק שמפתחות טכנולוגיה שעשויה להשפיע באופן משמעותי לטובה על שורת הרווח או נתח השוק של הארגון.

איסוף מודיעין טכנולוגי

  • מעקב שוטף אחר פטנטים וקניין רוחני של מתחרים – באמצעות טכניקות איסוף מידע, המודיעין העסקי יכול להתריע מבעוד מועד על קניין רוחני מהותי שנמצא בחזקת המתחרים, לדווח על שלבי הפיתוח ולתת מידע מהותי אחר להנהלת החברה.
  • חשיפת תכנונים עתידיים בתחום מחקר ופיתוח – המודיעין העסקי יכול למפות באופן חלקי לפחות את מפת התכנונים של מחקר ופיתוח עבור חברה מתחרה, ולמידע זה חשיבות גדולה עבור התכנון האסטרטגי של הנהלת החברה.

ניטור והערכת מתחרים בזמן אמת

  • איסוף מידע על אסטרטגיות ופעילויות שיווק וקד"מ – זהו תחום בו המודיעין העסקי מופעל באופן נרחב, במטרה לייצר בפני הנהלת החברה תמונה בהירה ככל האפשר אודות שיטות הפעולה המוצלחות ביותר בהן נוקטים המתחרים בשיווק ובקידום מכירות. האם המתחרה מצא ערוץ לשת"פ סודי שמזרים לו תנועה של לקוחות? ואולי רענון הנהלים במוקדי המכירות ושימור הלקוחות הביאו לעלייה ניכרת בכמות המנויים? מקרה לדוגמה שבו המודיעין העסקי הוא פקטור קריטי הוא במידה ומתחרה מפיץ שמועה כוזבת, דרך נציגי מוקדי המכירות ושירות הלקוחות, דבר כזה עלול "להסתובב בשוק" במשך שבועות ולגרום לנזק ניכר אלא אם מודיעין עסקי מיומן יודע לנטר ולהציף אירוע כזה בתוך ימים ספורים מרגע התרחשותו לראשונה.
  • חשיפת מבנה ארגוני, כוח אדם והנהלות המתחרים – בייחוד הדבר חשוב במתחרה חדש יחסית שנכנס לשוק, ובמידה וזו חברה פרטית ולא ציבורית. המודיעין העסקי יכול במהירות, בתוך מספר ימים, לאסוף את המידע אודות המבנה הארגוני, דמויות המפתח בחברה והפרופיל העסקי והאישי של חברי ההנהלה.
    ובנוגע למתחרים ותיקים, המודיעין העסקי יכול להתריע על שינוי במבנה הארגוני שעשוי להוליד איום או הזדמנות עבור הארגון. האם המתחרה מחפש "להיפטר" מחברה בת שלא מצליחה לייצר הכנסות משמעותיות? האם המתחרה מספר 1 בשוק מגשש אחר דרך לרכוש את החברה מספר 3 בשוק, ואתם במקרה מספר 2 בשוק? המודיעין העסקי יכול להיות הערוץ המהיר ביותר בו תשמעו את החדשות המציאותיות ביותר, באופן שתוכלו להיערך מספיק זמן מראש.
  • זיהוי נקודות תורפה וחוזקות מול יריבים – זהו אחד מהכלים החזקים ביותר בארסנל המודיעין העסקי, ואחד הגורמים לזימון אנשי מודיעין להנהלות ארגונים. פעמים רבות מתחרה עולה לגדולה בזכות חוזקה מסוימת שהוא הצליח להפעיל, כגון איש מפתח שיוזם תהליכים נכונים בחברה, או פיתוח טכנולוגי שמגדיל את אמינות המוצר המרכזי בעיני הלקוחות, ומכאן גם את הנאמנות שלהם למותג. כאן התפקיד של אנשי מודיעין לזהות את החוזקות הללו, ובמקרים אחרים דווקא את נקודות התורפה. המתחרה החזק, שלוקח מאיתנו נתח שוק, מהן החולשות שהוא מסתיר בצורה כל כך אפקטיבית? מהן החוליות החלשות בשרשרת שלו, שהוא שומר עליהן מכל משמר, ורק טכניקות איסוף מידע מתוחכמות, בכפוף לחוק כמובן, יוכלו לאתר, לסמן ולהציף להנהלה? אלו הנקודות הקטנות שיכולות לעשות שינוי מאוד גדול בקבלת החלטות החברה, לזהות הזדמנויות לתקיפה בלתי צפויה לאור המידע האיכותי שניתן מהשטח.

הגנה מפני איומים וסיכונים

  • חשיפת דליפות מידע ואיומי אבטחת מידע – עבור חברות טכנולוגיה, יש חשיבות קריטית לשמור ולהגן על הקניין הרוחני. בענף ההייטק, על פי רוב, כלל המחשבים מחוברים לרשת האינטרנט ועובדה זו היא פתח לדליפות מידע. לצד ניהול סיכונים באגף אבטחת המידע, המודיעין העסקי יכול לקיים בקרות ולנטר איומים לדליפות.
  • זיהוי פעילות לא חוקית ואיומים לפגיעה בקניין רוחני – המודיעין העסקי הוא בעל הניסיון והידע לנהל חקירה פנימית שקטה כדי לאשר או להפיג חשדות בעובד מסוים. יש לנהל חקירות כאלו בזהירות המרבית ובדיסקרטיות.
  • מודיעין כנגד מעילות, גניבה וריגול תעשייתי – יש למודיעין עסקי ברמה גבוהה יכולת לעלות על "עקבות דיגיטליות" של פעילות בלתי חוקית בארגון, ולא פחות חשוב, לנקוט בפעולה מעשית ומיידית לעצור את הפעולה ולמנוע את המשך הפגיעה.

לסיכום, יש למודיעין העסקי יכולות חיוניות להעניק להנהלת הארגון מידע איכותי בזמן אמת לקבלת החלטות טובה יותר בסביבה הטכנולוגית התחרותית של ימינו, ובייחוד בענפי שוק טכנולוגיים. איסוף שיטתי של מודיעין טכנולוגי ועסקי, המבוצע בידי צוות מנוסה ומיומן של אנשי מודיעין עסקי, יכול להעניק יתרון אסטרטגי ממשי עבור ארגונים הפועלים בענף ההייטק.

התכנים המתפרסמים במדור זה כוללים תוכן ומידע שיווקי/מסחרי, ומערכת חדשות מבזק לייב אינה נושאת באחריות למהימנותם. אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד אתר חדשות מבזק לייב, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.
Back to top button